Tien tips tegen de valkuilen van perfectionisme (ook voor ouders zelf)

Wat kan je doen om de negatieve gevolgen van perfectionisme te beperken?

  1. Besef en leer ook je (innerlijk) kind dat een gedeeltelijk succes al goed is. Leer hen dat elke inspanning om iets te bereiken gehonoreerd wordt, en niet alleen het 'perfecte resultaat'. Leer jouw kind dat 'een niet-perfect uiterlijk' normaal is en dus ook geen probleem is. De perfecte mens en ook het perfecte kind bestaat niet. Streven naar het 'perfecte uiterlijke' of 'het perfecte gedrag' is daarom gedoemd te mislukken. De meest 'perfecte en zich- vroom-voordoende' vader blijkt maar al te vaak zijn eigen kinderen te misbruiken of is vaker stiekem bij een prostituee of doet andere stiekeme dingen.
  2. Leer je (innerlijk) kind dat de perfectie per definitie onmogelijk is om te bereiken. Ook mooie knappe slanke mannequins zijn zelden tevreden met hun gewicht en hebben vaak nog eetproblemen. Ook al hebben ze het 'perfecte' maatje, ze zijn zelden tevreden met hun gewicht. Als deze zienswijze nog niet mogelijk is luister dan regelmatig naar de zelfhulp-cd De Droom.
  3. Leer je (innerlijk) kind te relativeren. Als je kind bang is om te mislukken, vraag je kind dan met regelmaat: 'En wat dan nog? ' of 'Wat zou er gebeuren als ..' (waarbij de puntjes staan voor datgene waar ze bang voor is). Bijvoorbeeld: 'Iedereen zal denken dat ik me laat gaan als ik eet'.
    Je zou kunnen zeggen: 'En dan? Wat kan er gebeuren als ze dat denken?' of: 'Ik moet echt het hele boek uit mijn hoofd kunnen, anders haal ik geen 10' Je zou kunnen zeggen 'En wat zou er gebeuren als je een 7 haalt? Deze methodiek helpt inzicht te krijgen in het contra-effect van het perfectionistische gedrag. Zie TA Transactionele Analyse
  4. Leer je (innerlijk) kind om het leven te waarderen als een proces en haalbare doelen te stellen. Het leven is als een reis, waarvan je kunt genieten en het hoeft geen aaneenschakeling te zijn van successen. Daarom zul je als je leeft met een eetstoornis ten onrechte stoppen met 'genieten van het leven' als je niet 'dun' bent of de 'juiste' lichaamsvorm hebt.
  5. Leer je (innerlijk) kind om vergissingen, foutjes en het mislukken in een poging te zien als een leermoment. Tekortkomingen en fouten extra te benadrukken brengt je in een negatieve spiraal. Zie RET, Rationele Emotieve Therapie.
  6. Perfectionisten hebben in hun omslagmoment (vaak bij toetsen en examens en als er mensen zijn die hen direct beoordelen op vaardigheden)de neiging om te gemakkelijk op te geven, omdat ze geloven dat een taak te groot of te moeilijk is. Leer je (innerlijk) kind dat taken die groot lijken vaak in kleinere taakjes kunnen worden opgedeeld, die één voor één kunnen opgenomen worden. Als dat nog niet mogelijk is luister dan regelmatig naar de zelfhulp-cd De Bevrijding of De Ont-knoping.
  7. Als je (innerlijk) kind vaak woorden in de mond neemt zoals: 'altijd', 'nooit', 'iedere keer' , bij een beschrijving van zichzelf of van anderen, leer het dan om veralgemeniseringen te vermijden, en corrigeer ze. Bijvoorbeeld:
    'Mensen geven me altijd kritiek op mijn uiterlijk, wordt dan omgezet in: 'Vorige week zei een jongen dat ik er slecht uitzag.'
  8. Als je (innerlijk) kind te veel 'ik zou .... moeten doen of met het woord 'eigenlijk' vervuld is, leer het dan onrealistisch hoge verwachtingen t.o.v. zichzelf te relativeren.
  9. Leer je kind te nuanceren, en ga in tegen de overtuiging 'Iets is goed of iets is slecht'. Ook ten aanzien van voedsel. Jongeren met een eetstoornis delen voedsel vaak op in 'goed' voedsel (waar je niet van verdikt) en 'slecht' voedsel. De waarheid is dat voedsel meestal niet goed of slecht is. Er bestaat geen perfect voedsel. Afwisseling in voeding is nuttig en lekker. En als je van binnen geliefd voelt kom je op het voor jou best passende gewicht.
  10. Wees zelf een goed rolmodel. Als je merkt dat je kritisch bent ten aanzien van het (innerlijk) kind dan bevind je je zelf ook in een overlevingsrol. Dus wees bewust doch vermijdt zelfkritiek. Toon je (innerlijk) kind dat ook jij jezelf kan vergeven. Als dat nog niet mogelijk is luister dan regelmatig naar de zelfhulp-cd Een Prettige Vlucht.

De TIPS boven alle tips die hier al gegeven zijn:

  • Hou van je zelf,
  • Respecteer je zelf en
  • Besef dat Geluk van binnen uit komt.
  • Geef je innerlijk kind de liefde en het respect die het gemist heeft.

Perfectionisme leidt vaak tot Faalangst en niet uitzonderlijk tot Burnout en IBS, spastische dikke darm genoemd, als ook tot 'plotseling optredende ernstige ziektes'.Op jonge leeftijd leidt het vaak tot anorexia en andere eetstoornissen. Dit zijn ernstige ziektes. Elke persoon met anorexia heeft een ander verhaal te vertellen, een andere achtergrond en ook een andere persoonlijkheid. Bovengenoemde Tips kunnen soms goed of soms minder goed van toepassing zijn op jezelf of je eigen kind. Het meest optimale advies en behandelingsplan kan na een kennismakingsgesprek verstrekt worden.

Webshop voor zelfhulp

Voor thuiswerk met zelfhulp-cd's (en downloads) bij o.a. stresspreventie, slaapproblemen, vlieg -en faalangst, persoonlijke ontwikkeling

het Kernfusiemodel®

Klik om de videopresentatie 'komen tot herverbinding' in het kader van Kernfusietraining® en TA te bekijken
Klik om de videopresentatie 'komen tot herverbinding' in het kader van Kernfusietraining en TA te bekijkenn

Voor het effectief bereiken van persoonlijke Zelfoptimalisatie kan ook dit model worden ingezet bij coaching

Bekijk hier de powerpointpresentatie [Adobe Acrobat PDF - 788.36 KB]

Mail ons...

U kunt ons bereiken via de (mail) adressen op de contact pagina