Table of contents
« Vorige Volgende »
De ontwikkeling van RSI verloopt meestal in 3 fasen:
Fase 1

Pijn en vermoeidheid aan handen, polsen, (onder)armen,schouders en nek. Een koud, dood gevoel aan bepaalde spieren. De vermoeidheid en vaak krampverschijnselen zijn plaatselijk. De pijn is tijdelijk, wel voelbaar maar nog niet echt hinderlijk. Meestal doen deze klachten zich voor tijdens het werk en/of aan het eind van een werkdag. In dit stadium zijn de klachten meestal te verhelpen door regelmatig rust te nemen en eventueel de werkplek te voorzien van benodigde hulpmiddelen.

Fase 2

De vermoeidheid blijft nu aanhouden en de pijn wordt licht hinderlijk. Verlies van spierkracht wordt merkbaar. Ook doen zich andere klachten voor zoals tintelingen, irritatie, zwellingen en een doof gevoel. Het grijpvermogen kan verloren gaan en soms is er sprake van verbleking van de huidskleur. Om de aandoening een halt toe te roepen is professionele hulp beslist noodzakelijk.

Fase 3

De pijn is nu continu. Vaak is de pijn 's nachts het hevigst. Het is niet alleen merkbaar bij de handelingen die in de eerdere fasen de pijn veroorzaakten maar ook bij alle andere lichaamsarbeid. Meestal treden zwellingen op en kunnen gewrichten gaan kraken. De pijn kan op onverklaarbare manier uitwaaien naar andere lichaamsdelen. De kwaal is nu chronisch, het werken zoals men gewend was is nu uitgesloten. Het leren omgaan met de aandoening en er alles aan doen om de aangetaste spieren te ontzien is nu de enige manier om de kwaal dragelijk te houden.
De kennis over deze aandoening groeit gestadig, echter tot op heden kunnen RSI patiënten zelden hun werk hervatten. Unaniem wordt geadviseerd actief maatregelen te nemen om RSI te voorkomen!
De noodzaak om RSI te voorkomen is inmiddels onderkend, echter kampt men met het probleem een duidelijk preventiebeleid gestalte te geven. Vaak zijn adviezen tegengesteld of niet uitvoerbaar. Om RSI te voorkomen is het belangrijk een statische houding en onnodige belasting van de spieren en pezen te vermijden. Het (leren) aannemen van een goede werkhouding is essentieel om RSI te voorkomen. Een juiste ontspannen werkhouding aangevuld met op het individu en de werkzaamheden afgestemde ergonomische hulpmiddelen zijn de basis van een optimale en gezonde werkplek. Bij stress worden spieren vaak onbewust aangespannen. Een goede planning en stress beheersing verdient daarom ook de nodige aandacht.
Bij een actief RSI preventiebeleid is het dus vooral belangrijk uw medewerkers "op te voeden". Het doorbreken van routine is hierbij een belangrijke factor. Vaak worden medewerkers middels seminars en/of workshops goed voorgelicht. Helaas blijkt vaak dat zodra men op de werkplek terugkeert er op de oude manier wordt doorgewerkt. Een illustrerend voorbeeld is dat de muis vaak niet alleen op een foute plek ligt, maar de gebruiker de muis continu vasthoudt; alsof men bang is dat de muis wegloopt! Bij een goed toetsenbordgebruik zweven de handen licht boven het toetsenbord. Helaas werken de meeste mensen niet zo. Het is veel gebruikelijker dat de polsen in een statische houding op het bureau liggen en het doorbreken van deze gewoonte lukt eenvoudigweg niet.
Als u echter al RSI heeft gekregen is een integratieve kortdurende behandeling door de Mee-denkers met homeopathie, bowen-therapie, zelfhulp-cd's en Kernfusietraining® effectief.

Neem contact met ons op voor een advies!