Recensie De Ont-knoping van Fobiechat.nl november 2003 Het is alleen niet iets wat je "even" doet (mediteren). Wil je iets aan meditatie hebben, en er zijn bijna ontelbare methoden en manieren voor, zul je er serieus mee bezig moeten gaan, en ook goed zullen moeten uitzoeken welke vorm van meditatie voor jouw geschikt is. Meditatie zelf is ook weer onder verschillende fases verdeeld, en eer jij echt kunt "mediteren", ben je een behoorlijke poos verder. Je zult zeer gemotiveerd en vastberaden moeten zijn.

Hoi stumuzz,
Nou, echt mediteren zonder hulpmiddelen vergt waarschijnlijk veel oefening en geduld. Je hebt hierin zeker een punt.
Maar ik probeer te mediteren met behulp van cd's. De cd "De Ont-knoping" van Luuc Christiaanse en Michiel Brandes is heel erg goed. Deze cd is bedoeld voor mensen met innerlijke belemmeringen, mensen met negatieve denk- en gedragspatronen, mensen met verslavingen, mensen die zich steeds schuldig voelen etc.

Deze cd is onderverdeeld in 4 tracks. Het eerste nummer gaat terug naar je jeugd, hierin visualiseer je je kinderjaren. De stem op dit nummer laat je je prille jeugd echt herbeleven, en scant of je nergens een onbewust een "overlevingsstrategie" hebt aangeleerd die destijds reeel was, maar die nu gebaseerd is op irrationele gedachten. Het tweede nummer is instrumentaal en bedoeld voor relaxatie. Het derde nummer is de "bevrijding" die je aanleert hoe je die onbewuste belemmering uit het verleden van je af moet gooien, als een innerlijke verlossing. De vierde track is dan de zonsopgang en je kan je visualiseren hoe het leven er uit ziet zonder innerlijke belemmeringen.

Ik vind dit een zeer goed manier om te mediteren. Je moet relatief weinig moeite doen vind ikzelf. Je moet gewoon langzaam in- en uitademen en je luistert gewoon naar wat de spreker zegt. Je bereikt de beste resultaten in een kamertje waar je alleen bent, waar het stil is en waar je niet gestoord kan worden en ik maak ook gebruik van een koptelefoon en een blinddoek (zodat ik niets kan zien en dat ik beter in mijn innerlijke zelf kan kijken).

Na de oefening voel ik me altijd piekfijn, en zijn de negatieve gedachten en stress verdwenen. Jammer genoeg zijn de negatieve gedachten weer daar als ik moet gaan werken. Nu zou ik nog als het ware deze rust moeten kunnen integreren in mijn dagelijkse dagtaak.

Webshop voor zelfhulp

Voor thuiswerk met zelfhulp-cd's (en downloads) bij o.a. stresspreventie, slaapproblemen, vlieg -en faalangst, persoonlijke ontwikkeling

het Kernfusiemodel®