Staan cockpitters wel open voor deze manier van werken?

P: Jazeker. Ik stel het eerst voor; daarna hebben wij hier bij de KLM een introductiegesprek, waarbij ik Luuc introduceer als een trainer die heel goed is in het opsporen van blokkades, want daar gaat het meestal om. Blokkades, veroorzaakt door bijvoorbeeld het net even té goed en te snel en in een te korte periode te moeten doen. Dit kan malen en slaapproblemen tot gevolg hebben of problemen in de TQ of met studeren. Lang opblijven, vroeg opstaan en dan de helft niet opnemen. Omdat je met NLP-technieken heel snel resultaten kan laten zien, gaan mensen vaak al na het eerste gesprek weg met het gevoel dat er iets goeds is gebeurd.

Waarom is juist deze methode zo doeltreffend?

L: De kracht van deze methode is dat hij kortdurend is. Tot nu toe hebben wij bij deze trainingen 100% resultaat gehaald. Het leuke van deze methode is dat je je niet bloot hoeft te geven. Je hoeft niet in het verleden te kijken. Dat mag wel, maar je hoeft er niets over te zeggen. Als je de film terugdraait, hoef ik niet te weten wat er gebeurt.

Kun je deze methodes ook op andere manieren toepassen dan als hulp bij concrete problemen?

P: Ook instructeurs kunnen NLP-methoden toepassen: hoe verwoord je de feedback, hoe houd je rekening met de gevoelens die je daardoor oproept: weerstand of acceptatie?
L: Het gaat erom 'rapport' (verbinding) te houden met iemand. Zegt een instructeur eerst wat er wel goed was, of vergeet hij dat en zegt alleen wat er fout ging? Dat laatste ervaren mensen als een afwijzing. Zij blokkeren en pakken 'de suggesties ter verbetering vatbaar', die daarop volgen niet meer op. Met NLP-technieken kan de trainer met mensen rapport leren houden. Niet alleen met het bewuste, maar ook met het onderbewuste (dat altijd meeluistert). Als in het onderbewuste blokkades zitten - en die kom je eerder tegen in tijden van stress - en je gooit er ook nog eens een flinke afwijzing tegenaan, dan lukt niet wat je wilt: 'iemand zo snel mogelijk bij- scholen!'
P: De meeste mensen weten zelf wel wat ze fout hebben gedaan, maar het gaat erom hoe je het brengt. Natuurlijk kan het gebeuren dat de trainer zich verliest in de chemie tussen hem en de cursist en toch onhandige dingen zegt waardoor de ander blokkeert. Trainers zijn 'net mensen'. Je merkt het ook tijdens de lijnoperatie, met de één loopt het lekkerder dan met de ander. Je ziet ook vaak dat mensen halverwege de training een dip hebben. Ze nemen dan niets meer op omdat ze vol zitten. De instructeurs weten precies bij welke sessies dat gebeurt. Met de NLP-methode kunnen wij daar iets aan doen.
L: Zo zijn er management technieken, om op het juiste moment iets heel onverwachts en heel verwarrends te zeggen waardoor je op een ander niveau dingen opneemt, op het niveau van ontvankelijkheid, van een jong mens. Kinderen en jongeren leren sneller en nemen dingen makkelijker op. Je verliest dan ook je scepsis en bent daardoor veel beter in staat om dingen op te nemen. De dip gedurende de KLM trainingen is zo'n moment van grote verwarring, van 'overload'. Op dat moment kun je iemand een metafoor aanreiken: een beeldspraak voor wat je wil dat hij leert. Je spreekt daarbij zogezegd de andere hersenhelft aan. Bij fusies om een groter marktaandeel te verwerven bijvoorbeeld, vertel je een metafoor over een huwelijk. Je komt elkaar tegen, je wordt verliefd. En dan moet je twee huishoudens samenvoegen, Waar je twee dingen van hebt bewaar je het mooiste of meest bruikbare van. De metafoor is dan vaak wat wordt herinnert, de rest blijft losse informatie die wegvalt. Bij de zelfhulp- cd's worden ook metaforen gebruikt die het onbewuste beter aanspreken.

Webshop voor zelfhulp

Voor thuiswerk met zelfhulp-cd's (en downloads) bij o.a. stresspreventie, slaapproblemen, vlieg -en faalangst, persoonlijke ontwikkeling

het Kernfusiemodel®

Klik om de videopresentatie 'komen tot herverbinding' in het kader van Kernfusietraining® en TA te bekijken
Klik om de videopresentatie 'komen tot herverbinding' in het kader van Kernfusietraining en TA te bekijkenn

Voor het effectief bereiken van persoonlijke Zelfoptimalisatie kan ook dit model worden ingezet bij coaching

Bekijk hier de powerpointpresentatie [Adobe Acrobat PDF - 788.36 KB]

Mail ons...

U kunt ons bereiken via de (mail) adressen op de contact pagina