En nog een bericht:

Groningen – Eén op de tien Nederlanders heeft last van slapeloosheid. Daarmee is slapeloosheid een onderschat probleem voor de volksgezondheid.

Dat stelt medisch bioloog Ingrid Verbeek, die gisteren op dit onderwerp promoveerde aan de rijksuniversiteit Groningen (RuG). ’Het probleem is vergelijkbaar met slechte voeding of te weinig beweging’, stelt Verbeek. De gezondheid kan er flink onder lijden en vermindert de kwaliteit van het leven. Voor slapeloosheid kunnen deskundigen geen directe fysiek oorzaak aanwijzen. Een volwassene heeft in principe genoeg aan gemiddeld acht uur slaap per dag. Van de Nederlanders slaapt 10% meer dan drie dagen per week te weinig. Een deel daarvan zoekt hulp bij bijvoorbeeld een huisarts. Deze weet vervolgens niet wat hij er mee aan moet, aldus de promovenda. In de helft van de gevallen worden bijvoorbeeld onnodig slaappillen voor geschreven. Verbeek stelt dat er veel meer tijd en geld moet worden geïnvesteerd in publieke voorlichting en bijscholing van huisartsen op dit gebied.

Praten werkt bij slapeloosheid

Praten kan net zo goed helpen tegen chronische slapeloosheid als pillen, zo blijkt uit het proefschrift van onderzoekster Ingrid Verbeek die op 25 oktober promoveert aan de universiteit van Groningen. Belangrijke bestanddelen van een cognitieve gedragstherapeutische behandeling van het probleem zijn het bijhouden van een slaapdagboek, voorlichting over slaap, slaap-hygiënische adviezen, verandering van slaap-gedrag, leren ontspannen, het doorbreken van slaap-belemmerende gedachten en afbouw van slaap-medicatie. Dat kan allemaal in een betrekkelijk kort tijdsbestek: gemiddeld moeten binnen zes sessies, exclusief follow-up, resultaten zijn te boeken, aldus de promovenda. Op deze wijze vroegtijdig ingrijpen in het verstoorde slaap-gedrag kan voorkomen dat slecht slapen chronisch wordt en dat kan weer het chronisch gebruik van slaapmiddelen verminderen of zelfs overbodig maken.

Presteren hindert slaap

Tien procent van de volwassenen kampt zeker drie nachten per week met slaap-problemen. Dit blijkt uit een promotieonderzoek van medisch biologe Ingrid Verbeek. Zij concludeert dat de schuld daarvan voor een groot deel bij de 24-uurs economie ligt. "We moeten steeds meer presteren: op het werk én sociaal. Daardoor hebben we steeds minder tijd om ons goed te ontspannen en goed te slapen. Overigens heeft ook de technologie debet aan het slaapprobleem. Sinds de komst van het elektrisch licht zijn we met zijn allen 1,5 uur per dag minder gaan slapen. Een tip die Verbeek aan de slechtslapers geeft is: "bouw de dag rustig af. Dat betekent voor het slapen gaan geen spannende serie of boek bekijken of lezen en geen intensieve telefoongesprekken voeren."

Bron: Editie NL, 25 oktober 2004

Webshop voor zelfhulp

Voor thuiswerk met zelfhulp-cd's (en downloads) bij o.a. stresspreventie, slaapproblemen, vlieg -en faalangst, persoonlijke ontwikkeling

het Kernfusiemodel®

Klik om de videopresentatie 'komen tot herverbinding' in het kader van Kernfusietraining® en TA te bekijken
Klik om de videopresentatie 'komen tot herverbinding' in het kader van Kernfusietraining en TA te bekijkenn

Voor het effectief bereiken van persoonlijke Zelfoptimalisatie kan ook dit model worden ingezet bij coaching

Bekijk hier de powerpointpresentatie [Adobe Acrobat PDF - 788.36 KB]

Mail ons...

U kunt ons bereiken via de (mail) adressen op de contact pagina