Tips als je onzeker bent bij presentaties voordrachten, spreekbeurten en lezingen

Wat kan je doen om de negatieve gevolgen van perfectionisme te beperken?

Er is geen wondermiddel voor handen om iemand in één klap een grote presentator te maken. Wel kunnen bepaalde tips het spreken in het openbaar aangenamer maken.Alle tips hieronder zijn ervarings-vaardigheidstips. Als u in de kern heel onzeker bent is het raadzaam een traject Kernfusietraining© te volgen. Ook kunt u als u niet altijd onzeker bent met de zelfhulp-cd’s gaan werken om meer zelfvertrouwen te verwerven.Wanneer u nu verder surft, hopen wij dat uw volgende presentatie misschien iets beter-gladder verloopt. Of misschien kunnen deze tips u toch helpen uw presentatie iets beter te laten verlopen.

De regel van het vertellen

Kijk een aantal van ongeveer vijf toehoorders, waar u makkelijk oogcontact mee hebt gekregen steeds weer aan en verdeel uw aandacht gelijkelijk over die personen in de zaal en vertel uw verhaal aanvankelijk voor hen. Verspring telkens van de ene persoon naar de andere en houdt oogcontact. Als meerdere toehoorders oogcontact gaan vestigen worden ook die bij uw persoonlijke publiek betrokken. Vertel uw toehoorders wat u ze wil zeggen, vertel het en vertelt dan wat u hun verteld hebt.Dus: Start met een introductie waarin u alle punten netjes en duidelijk naar voren laat komen (en hou u er ook aan!!!) vergeet niet alles aan het eind op te sommen.

De laatste is de eerste

Een wetenschappelijk onderbouwd “feit” is dat de meeste mensen die een presentatie bijwonen niet meer als 5 “Keypoints” herinneren. Houdt u daar dus rekening mee! Laat de belangrijkste punten (die u wil dat ze onthouden) vaak terugkomen.

Komt de Boodschap goed over?

Of herinnert men alleen de details en mist men de hoofdlijnen.
Het is al erg genoeg dat men maar 5 “Keypoints” herinnert, plus de punten die u belangrijk vindt zal een ander helemaal niet belangrijk vinden!
Daarom zou u wat punten in acht moeten nemen.Begin met het laatste plaatje: als u klaar bent om te beginnen met het maken van de presentatie. Vergeet de details even, vergeet de gehele opzet van u presentatie en concentreer u op de hoofdlijnen. Komen deze ook terug op het laatste plaatje? Schrijf je conclusie: de conclusie moet de meest belangrijke punten benadrukken. Als u dat eenmaal heeft gedaan is het heel wat makkelijker om er een presentatie omheen te bouwen. Nieuwsgierigheid, komt allemaal neer op de Vertelregel. Zelfs de meest briljante mensen in de zaal kunnen uw hulp nodig hebben in het beslissen van wat de belangrijkste punten zijn.

KISS (Keep It Simple Stupid)

Hou het eenvoudig en makkelijk te begrijpen. Hoe gecompliceerder u het maakt des te meer vragen/problemen er zich kunnen voordoen.Maak u zelf alvast bekend met de te gebruiken apparatuur. Alles draait om de boodschap die u wil vertellen, gebruik daarom niet al te veel “Special effects” dit leidt alleen maar af. Check voor de presentatie of je alle apparatuur hebt en check het daarna opnieuw! Repeteer de presentatie ruim van te voren met alle presentatiemiddelen.

Repeteren en niet leren

Vermijdt het letterlijk uit het hoofd leren van een gehele presentatie, dit komt zeer kramachtig over, gebruik daarom memo-kaartjes. Gebruik de kaartjes ook weer niet te excessief, schrijf er alleen de “Keywords” op waarover u het wilt hebben. Gaat u het letterlijk opschrijven en daarna oplezen dan komt dat bij het publiek alsof u niet voorbereid bent!!!

Dress for succes

Pas uw kleding aan op het publiek waarvoor u presenteert, daarbij is de vuistregel dat u beter “overdressed” dan “underdressed” bent. Houdt een redelijk spreektempo en vermijdt te snel of te langzaam te gaan praten.Een algemene regel: Een plaatje mag minimaal 10 seconden en maximaal anderhalve minuut te zien zijn. Afhankelijk van de soort presentatie (vooral bij gecompliceerde vraagstukken) kan het voorkomen dat u een plaatje langer nodig heeft.Dat is geen probleem, wat wij hier noemen zijn gemiddelden. U zou ervoor kunnen kiezen het gecompliceerde plaatje te verdelen in kleinere plaatjes. Zodra u klaar bent met het plaatje, doe deze dan gelijk weg! Datgene wat u vertelt dient overeen te komen en aanvullend te zijn met wat er geprojecteerd wordt.Echter vermijdt het oplezen wat er op het beeldscherm te zien is.

Ondersteunend materiaal

Oke, u heeft een mooie presentatie gemaakt, u bent qua kleding afgestemd op het publiek, het publiek reageer positief dus de presentatie loopt gesmeerd.!Waar u ook rekening mee moet houden is dat er mensen in het publiek zitten die alle informatie terug moeten koppelen aan hun leidinggevenden. Daarom is het handig om een zogenaamde “Handout” te maken waarin in het kort een opsomming wordt gemaakt van het gene wat er gepresenteerd is. Deze “Handout” kan door de deelnemers van de presentatie worden meegenomen, zodat men over bijvoorbeeld twee weken weet wat er allemaal gezegd is. Dit kan men dan zonder al te veel moeite terugkoppelen aan een eventuele superieur(en). Ook kleine details kunnen daarin worden opgenomen.

Self relaxing therapy

Het is een feit dat de meeste mensen (80%) waaronder ook hoge managers het erg beangstigend vinden om voor een grote groep te presenteren.
Als u ook tot deze groep behoort, volgen hier aanwijzingen, die u in acht dient te nemen nemen.

Vlak voor de presentatie voordat het publiek aanwezig is gaat u staan, vervolgens kijkt u goed rond en doe vervolgens u ogen dicht. Visualiseer dat de mensen op de eerste rij naakt of in hun onderbroek zitten.
U kunt benieuwd zijn wat dit voor uw innerlijke gemoedsrust gaat betekenen.
En zoals al eerder gezegd. Kijk een aantal van ongeveer vijf toehoorders, waar u bij binnenkomst makkelijk oogcontact mee hebt gekregen steeds weer aan en verdeel uw aandacht gelijkelijk over die personen in de zaal en vertel uw verhaal aanvankelijk voor hen. Verspring telkens van de ene persoon naar de andere en houdt oogcontact. Als meerdere toehoorders oogcontact gaan vestigen worden ook die bij uw persoonlijke betrokken. In tegenstelling wat soms wordt geadviseerd raden we u af om uw aandacht te richten net boven de ogen van de persoon in uw publiek. Dit maakt juist onzeker. En de tip der tips is als u niet voortijdig wilt afgaan Ankert u zelf voor u opkomt en blijf geankerd. Het ankeren is een belangrijk instrument en wordt in de Doe-boekjes van de Zelfhulp-cd’s goed uit de doeken gedaan. Door regelmatig met de cd’s te werken wordt uw anker ook steeds sterker, waardoor u zich ook steeds zelfverzekerder gaat voelen.

Houdt overzicht over het totaal en bestuur het publiek in plaats van uw PC

  • Kijk het publiek aan en Anker uzelf
  • Observeer het publiek
  • Maak en houdt oogcontact (Vermijdt het door de zaal heen lopen).
  • Vermijdt het naar beneden kijken als u aan het presenteren bent, dit zou bij het publiek kunnen overkomen als een teken van onzekerheid.
  • Laat de PC zelf het werk doen en bedien alleen de afstandsbediening, ga er dus ook niet achter staan maar maak (mits mogelijk) gebruik van een afstandsbediening en ga VOOR de groep staan. U heeft de touwtjes in handen en u bepaalt wat er gebeurt als presentator zijnde!
  • Als u met een overheadprojector werk, en u wilt de aandacht schakel als het niet perse nodig is de lamp van de overheadprojector uit
Scroll naar boven